اخبار ماه تیکا, مقالات آرایشی بهداشتی ماهتیکا

چطور ضدآفتاب مناسب پوست خود انتخاب کنیم؟

چطور کرم ضد افتاب خوب تهیه کنیم؟

چه نوع کرم ضد آفتابی را باید استفاده کنید؟

همانطور که میدانیم استفاده از کرم ضد آفتاب سبب محافظت از پوست در برابر اشعه مضر فرابنفش خورشید می‌شود و باعث جلوگیری از سرطان پوست میشود.

به همین دلیل استفاده از ضد آفتاب برای همه افراد توصیه میشود.

ویزگی های کرم ضدآفتاب خوب :

1- طیف گسترده باشد و از پوست در برابر اشعه‌های UVA و UVB محافظت کند،
2- دارای spf 30 یا بالاتر باشد،
3- در برابر آب مقاوم باشد.

ضدآفتاب‌هایی که این ویژگی‌ها را داشته باشند از پوست شما در مقابل آفتاب سوختگی، پیری زودرس پوست و سرطان پوست محافظت می‌کند.

 چگونه می توانیم از پوست‌مان محافظت کنیم؟

1-  هنگام بیرون رفتن از خانه در سایه راه بروید؛ به یاد داشته باشید که اشعه‌های خورشید بین ساعت 10 صبح تا 2 بعدازظهر بسیار قوی هستند. اگر سایه‌تان از شما کوتاه‌تر است حتما به دنبال سایه‌ باشید.

2- خودتان را در مقابل نور خورشید با لباس محافظت کنید. در صورت لزوم از بلوز‌های آسین بلند و سبک وزن، شلوار، کلاه آفتاب‌گیر و عینک آفتابی استفاده کنید.

3- در نزدیکی آب، برف و شن و ماسه بیشتراحتیاط کنید، زیرا آنها می‌توانند اشعه‌های مضر خورشید را منعکس کنند و احتمال بروز آفتاب‌سوختگی را افزایش ‌دهند.

4- ویتامین D را در برنامه غذایی خود بگنجانید و آن را از طریق رژیم غذایی سالمی دریافت کنید که شامل مکمل‌های ویتامین است.

 

نور خورشید دو نوع اشعه مضر فرابنفش UVA و UVB دارد که به زمین می‌رسند و قرار گرفتن بیش از حد در معرض این دو اشعه، باعث سرطان پوست می‌شود. علاوه بر سرطان پوست، این دو نوع اشعه منجر به موارد زیر می‌شوند:

اشعه UVA می‌تواند باعث پیری زودرس پوست، چین‌ و چروک و لکه‌های پیری شود. به خاطر داشته باشید که این اشعه از شیشه پنجره عبور می‌کند.
اشعه UVB علت اصلی آفتاب سوختگی است. اما این اشعه نمی‌تواند از شیشه پنجره عبور کند.
اثرات مخرب نور خورشید ممکن است، کار شما را به درمان های پوستی، تجویزات پزشکی و حتی عمل های جراحی بکشاند. اگر می خواهید در برابر خورشید محافظت شوید، باید روی یک کرم ضد آفتاب خوب سرمایه گذاری کنید. اگر می خواهید کاملاً از اشعه ی فرابنفش خورشید در امان باشید، از کرم ضد آفتابی استفاده کنید که در برابر هر دو نور فرابنفش UVB و UVA از پوستتان محافظت کند.

 

چه زمانی باید از کرم ضدآفتاب استفاده کرد؟

 

اگر می‌پرسید: « چه زمانی باید از ضد آفتاب استفاده کنم؟»، باید بدانید که همیشه در هنگام خروج از منزل باید از یک کرم ضد آفتاب خوب استفاده کنید.

در تمام طول سال، خورشید اشعه ماوراء بنفش از خود ساطع می‌کند.

حتی در روزهای ابری، تا 80 درصد از اشعه‌های مضر ماوراء بنفش خورشید می‌تواند به پوست شما نفوذ کند.

 

از چه مقدار کرم ضد آفتاب استفاده کنیم؟

بیشتر مردم تنها 25 تا 50 درصد از مقدار توصیه شده کرم ضدآفتاب را استفاده می‌کنند.

برای محافظت از تمام پوست‌تان که در معرض نور خورشید قرار دارد، از مقدار کافی ضدآفتاب استفاده کنید. معمولا بزرگسالان حدود 30 گرم کرم، معادل پر شدن یک لیوان کوچک، برای پوشاندن تمام بدن‌شان نیاز دارند.

فراموش نکنید که به قسمت‌های بالای پا، گردن، گوش‌ها و بالای سرتان هم کرم ضدآفتاب بزنید.

15 دقیقه قبل از خارج شدن از منزل، به پوست خود درحالی که خشک است ضد افتاب بزنید.

همچنین لب‌های شما ممکن است دچار سرطان پوست شوند. به همین دلیل برای محافظت از لبهایتان از بالم لب یا رژ لب‌هایی استفاده کنید که حاوی ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر هستند.

خارج از منزل وقتی که در فضای باز هستید، تقربیا هر دو ساعت یک‌بار باید ضد آفتاب خودتان را تجدید کنید همچنین بعد از شنا کردن و ورزش، کرم ضدآفتاب خود را مطابق با دستورالعمل روی بطری کرم تجدید کنید.

 

ضد آفتاب کودکان و نوزادان:

دقت کنید که استفاده از کرم ضد آفتاب برای نوزادان کوچکتر از 6 ماه ممنوع است. بهتر است که نوزادان را تا جاییکه ممکن است در سایه نگهداری کنید تا آفتاب مستقیم به پوستشان نخورد.

همچنین میتوانید از لباس‌های آستین بلند، شلوار، کلاه‌های لبه‌دار و عینک‌های آفتابی برای آنها استفاده کنید. مراقب باشید که کودکان گرمازده نشوند و به مقدار کافی مایعات نوشیده باشند.

اگر کودک بیقرار بود یا گریه میکرد و آثار قرمزی روی بدنش دیدید حتما کودک را داخل منزل ببرید.

اگر کودک‌تان بالای 6 ماه سن دارد، می‌توانید برای او از ضد آفتاب طیف گسترده و مقاوم در برابر آب با SPF 30 یا بالاتر، طبق دستورالعمل روی بطری کرم، استفاده کنند. و بخاطر داشته باشید هر دو ساعت یک بار تمدید کنید.

ضد آفتاب‌هایی که حاوی اکسید زینک و دی‌اکسید تیتانیوم هستند یا ضدآفتاب‌های مخصوص کودکان و نوزادان، برای پوست‌های حساس آنها مناسب‌تر است.

 

متخصصان پوست توصیه می‌کنند که نه تنها در تابستان بلکه کل سال و در هنگام خروج از منزل از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کنید.

طبق مصوبه سازمان غذا و داروی آمریکا، کرم‌های ضدآفتاب حداقل باید تا سه سال تاریخ انقضا داشته باشند.

بسیاری از کرم‌های ضدآفتاب دارای تاریخ انقضا هستند. اگر تاریخ انقضای کرم شما گذشته است، از آن استفاده نکنید و آن را دور بریزید.

اگر روی کرم ضدآفتابی که خریده‌اید، تاریخ انقضا درج نشده است، تاریخ خریداری کرم را به یاد داشته باشید.

اگر تاریخ انقضای کرم ضد آفتاب گذشته باشد، نشانه‌هایی مانند تغییر رنگ و میزان غلظت کرم قابل مشاهده خواهد بود و شما باید آن را دور انداخته و یک ضدآفتاب جدید خریداری کنید.

 

عملکرد کرم های ضد آفتاب: 

کرم های ضدآفتاب از اثرات منفی نور خورشید بر پوست جلوگیری می کند. یکی از این اثرات منفی اشعه ماوراءبنفش است .که طول موج خاصی از نور خورشید محسوب می شود. که خود به دو نوع A و B طبقه بندی می شود.

اشعه ماوراءبنفش نوع B. باعث ایجاد آفتاب سوختگی می شود. و بر روی لایه خارجی پوست یعنی اپیدرم تاثیر می گذارد.(uvB)

اشعه ماوراءبنفش نوع A. به نواحی عمقی‌تر پوست نفوذ می‌کند. و می‌تواند باعث آسیب‌های شدیدتری در پوست شود.و ویژگی خطرناک فرابنفش نوع A این است. که از شیشه هم عبور می‌کند.(uvA)

هم نوع A و هم نوع B باعث تخریب کلاژن پوست. و همچنین ساخت رادیکال‌های آزاد. و مهار مکانیسم‌های ترمیم پوست. می‌توانند باعث ایجاد کک‌ومک. چروک و از همه مهم‌تر سرطان پوست شوند.

اثرات مخرب نور خورشید ممکن است باعث شود شما را به درمان های پوستی. تجهیزات پزشکی و حتی عمل های جراحی رو بیاورید.

اگر می خواهید در برابر خورشید محافظت شوید. باید از کرم ضد آفتاب خوب استفاده کنید. اگر می خواهید کاملاً از اشعه ی فرابنفش خورشید. در امان باشید. از کرم ضد آفتابی استفاده کنید .که در برابر هر دو نور فرابنفش UVB و UVA از پوستتان محافظت کند.

 

رابطه spf و اثرگذاری آن :

اما از نظر اثر گذاری روی پوست و البته ماندگاری روی پوست .بالا یا پایین بودن این عدد تاثیری ندارد .این بدین معنی است که کرم ضدآفتاب با SPF بالا. به همان میزان کرم ضدآفتاب با SPF پایین روی پوست دوام می‌آورد.

یعنی بالا بودن SPF در زمان تجدید آن روی پوست تاثیری ندارد .یعنی کرم ضدآفتاب با SPF بالا این امکان را به شما نمی‌دهد. که زمان بیشتری را خارج از منزل بدون تجدید کرم ضدآفتاب بگذرانید.

 

اگر به دنبال برنزه کردن پوست خود هستید بدانید که این عمل تحت هر شرایطی برای پوستتان مضر خواهد بود .از تخت‌های برنزه‌ کننده پوست جدا دوری کنید. اشعه فرابنفش خورشید و دستگاه‌های برنزه کننده می‌توانند .باعث سرطان پوست و ایجاد چین‌ و چروک‌ روی پوست شوند.

و بهترین روش برای این کار این است .که اگر می‌خواهید پوست خود را برنزه کنید .از محصولات آرایشی مخصوص این کار استفاده کنید.اما در هر صورت بدانید .که همچنان نباید استفاده از ضد آفتاب را فراموش کنید.

بسیاری از افراد ویتامین D مورد نیاز خود. را از مواد غذایی یا مکمل‌ها دریافت می‌کنند. به این طریق شما می‌توانید بدون اینکه در معرض ابتلا به سرطان پوست قرار بگیرید.ویتامین D مورد نیاز خود را دریافت کنید.

در انتخاب مناسب بهترین کرم ضد آفتاب وسواس داشته باشید.و سعی کنید بهترین و با کیفیت ترین محصول را انتخاب و خریداری کنید.

 

فواید استفاده از ضد آفتاب  :

1-محافظ پوست از اشعه ماورابنفش

2-جلوگیری از پیری زودرس

3-کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست

4-جلوگیری از آفتاب سوختگی

5-روشن کنندگی و خاصیت ضد لک

 

هر فردی با هر نوع پوستی و با هرنوع ژنتیکی.اگر بلد باشد در برابر آفتاب چطور از پوستش مراقبت کند.پوست سالم تر و شفاف تری خواهد داشت و در نتیجه آثار پیری هم دیرتر روی پوستش ظاهر خواهد شد.

ضد آفتاب ها به 2 شکل عمل می کنند . یک نوع مسدود کننده است که لایه نازکی روی پوست تشکیل می دهد. و مانع رسیدن اشعه مضر آفتاب به پوست می شود.

نوع دیگر ضد آفتاب ها با جذب اشعه های مضر مانع رسیدن آنها به پوست می شود.

 

چطور کرم ضد افتاب خوب تهیه کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.