مقالات آرایشی بهداشتی ماهتیکا

روش های ماندگاری بیشتر لوازم آرایشی:

وارد کننده لوازم ارایشی عمده

روش های ماندگاری بیشتر لوازم آرایشی

نکته‌هایی که برای ماندگاری بیشتر لوازم آرایشی باید بدانیم:

مواد آرایشی که مصرف می‌کنیم مانند برخی وسایل دیگر دارای تاریخ انقضا هستند و بعد از مدت زمان معینی باید دو ریخته شوند.
مواد آرايشي و بهداشتي نیز مانند مواد غذايي، زمان مصرف معيني دارند اما اگر اين مواد و وسايل در شرايط نامناسبي نگهداري شوند، زودتر از موعد فاسد مي‌شوند، در این مقاله نکاتی برای نگهداری بهتر لوازم آرایشی به شما پیشنهاد می‌کنیم.

سایه

اگرچه سایه‌های شکسته را می‌توانیم با استفاده از کمی الکل دوباره به هم بچسبانیم و قابل استفاده کنیم ولی راه دیگری نیز وجود دارد، به این صورت که باقیمانده سایه شکسته شده را درون یک ظرف کوچک دیگر قرار دهیم به این ترتیب سایه دوباره احیا شده و همچنین رنگ سایه بهتر و جذابتر خواهد شد.

شوت ها

شوت‌های رژگونه یکی از بیشترین عوامل انتشار باکتری‌ها هستند. بنابراین لازم است حداقل دو بار در ماه آنها را تمیز کنید. برای این کار می‌توانید از شامپو استفاده کنید. شوت را خیس کنید، با شامپو بشویید و بگذارید خشک شود و مجدد استفاده کنید.

لاک ناخن

اگر با گذشت زمان، لاک شما غلیظ شده و دیگر به خوبی قابل استفاده نیست، کمی رقیق کننده به لاک بیفزایید و آن را تکان دهید. بدین ترتیب می توانید برای مدتی دیگر از لاک استفاده کنید.

رژ لب

اگر رژ لب مورد علاقه‌تان درحال تمام شدن بود و باقیمانده آن دیگر قابل استفاده نبود، آن را با جسمی کوچک خارج کنید، در یک ظرف کوچک قرار دهید و سپس ظرف را به مدت یک ساعت در فریزر قرار دهید، بدین ترتیب می‌توانید دوباره از آن استفاده کنید یا اینکه با رژ لب دلخواهتان ترکیب کنید.

ریمل
بجای شستن برس ریمل با آب یا الکل که اشتباه بزرگی است (زیرا این مایعات، ترکیب شیمیایی ریمل را به هم می ریزند و موجب سوزش چشم می شوند) در عوض می‌توانید هفته‌ای یک بار برس را با دستمال پاک کنید تا تکه‌های اضافه ریمل از لا‌به‌لای آن خارج شوند.

موچین
برای داشتن ابروهای زیبا داشتن یک موچین خوب ضروری است. اشتباهی که بسیاری از خانم ها انجام می‌دهند این است که موچین را بدون پوشش پلاستیکی‌اش رها می‌کنند. وقتی موچین باز رها شود، تیزی و ظرافت خود را از دست می‌دهد و نمی‌تواند موهای ریز را از زیر پوست خارج کند.

مداد چشم
برای سالم نگه داشتن مدادها و همچنین برای جلوگیری از آلوده شدن آنها، در مداد را همیشه روی آن قرار دهید تا از ترک‌خوردگی و شکسته شدن مدادها جلوگیری شود.

 

نکاتی درباره لوازم آرایشی توسط بهترين متخصصان پوست آمريكا

لوازم آرایشی و بهداشتی مانده و فاسد را حتما دور بیندازید. اهميت اين كار اصلا كمتر از خريد وسايل جديد نيست. دكتر شيلا گارنر، فوق‌تخصص زيبايي پوست در كلينيك شوانا در كاليفرنيا مي‌گويد: «انگار رابطه‌اي از نوع علاقه شديد ميان خانم‌ها و وسايل و لوازم آرايش‌شان برقرار است كه باعث مي‌شود آن‌ها تمايلي براي دورانداختن هيچ وسيله‌اي نداشته باشند. اما اگر خوب فكر كنيد مي‌بينيد كه ما اين وسايل را روي صورت، لب‌ها و چشمان خودمان مي‌گذاريم، يعني حساس‌ترين قسمت‌هاي بدن، براي همين بايد مراقب باشيم از وسايل و مواد كهنه يا فاسد شده استفاده نكنيم.»

روش های ماندگاری بهتر از لوازم آرایشی به شرح زیر میباشد:

لوازم آرايش را در حمام نگذاريد
بسياري از خانم‌ها وسايل آرايش و زيبايي خود را در حمام خانه نگهداري مي‌كنند كه شايد بدترين جا براي نگهداري اين وسايل باشد زیرا كه گرما و رطوبت حمام مي‌تواند باعث فاسدشدن و از بين رفتن اين مواد شود. دكتر ولز مي‌گويد: «اگر محصولي را فقط يك بار مورد استفاده قرار دهيد سپس ماه‌ها از آن استفاده نكنيد و بعد سراغ آن برويد ممكن است ببينيد خراب شده. در واقع نخستين استفاده از محصول كه با بازكردن درب يا جداكردن پوسته لاستيكي يا روكش شروع مي‌شود، محصول را در تماس با اكسيژن قرار مي‌دهد و اين اكسيژن است كه باعث شروع روند فساد مي‌شود. رطوبت و گرماي هوا مي‌تواند اين روند را تسريع ببخشد و باعث شود برخلاف تصور شما محصولاتي كه فقط يك‌بار از آن استفاده كرده‌ايد، خيلي زود فاسد و خراب شود. در اين مواقع بايد استفاده از اين محصولات آرایشی را فراموش كنيد و آن‌ها را دور بيندازيد.»

در ضمن هميشه بعد از استفاده از لوازم آرايشي درب آن‌ها را ببنديد يا آن‌ها را درون قوطي‌ها و بسته‌هاي خود قرار دهيد. دكتر مونيكا ولز در اين مورد توضيح مي‌دهد: « اگر آرايش خود را در مقابل آينه حمام انجام مي‌دهيد حتما تك‌تك وسايلي را كه استفاده كرده‌ايد در جاي خود قرار دهيد و بستن درب آن‌ها را هم فراموش نكنيد.»

باز گذاشتن لوازم آرایشی بدون درب در محيط حمام به دلیل رطوبت مي‌تواند باعث شود آن‌ها به انواع ميكروب‌ها آلوده شوند. فضاي مربوط حمام جايي است كه انواع ميكروب‌ها مي‌تواند در آن رشد كند و در اين حالت ممكن است آن‌ها به لوازم آرايش شما راه پيدا كند و باعث آلودگي آن‌ها شود.

 

مواظب چشم‌هایتان باشيد
تمام لوازم آرايش براساس ظاهر آن‌ها مورد قضاوت قرار نمیگیرد. روي بسياري از وسايل بهداشتي و آرايشي، زمان توليد و انقضاي مصرف آن‌ها نوشته شده است.
براي مثال مرطوب کننده‌ای كه روي آن نوشته شده، تاريخ توليد: 4/2020 و در كنار آن عدد 24  آمده تا تاريخ 24  ماه يعني 4/2022 قابل استفاده است.

اما برخي وسايل آرايشي روي بسته‌هاي خود تاریخ انقضا ندارند. دكتر مادرو كيبرو، متخصص پوست در مركز مشاوره زيبايي نورمن كاسماتيك مرل، مي‌گويد كه مي‌توان قوانين مشابهي را در مورد مواد با كاربرد يكسان مورد اشاره قرار داد. او مي‌گويد بهترين كار اين است كه رژ لب و ماتيك‌هاي مايع و مواد فونداسيون مايع را حداكثر براي 6 ماه و ريمل‌ها را حداكثر براي 3 ماه پس از شروع مصرف مورد استفاده قرار داد. اين متخصص مي‌گويد كه به‌خصوص در مورد ريمل‌ها بايد بسيار دقت كرد:« اگر حتي چند هفته بعد از خريد ريمل احساس كرديد سفت شده يا حالت خود را از دست داده يا بوي بدي مي‌دهد حتما آن را دور بيندازيد و يك ريمل جديد بخريد، مطمئن باشيد اين كار به نفع شماست چرا كه باعث مي‌شود سلامت چشمان خودتان را حفظ كنيد.» فكر نكنيد كه اين مسئله سختگيري بي‌جايي است. دكتر كيبرو ادامه مي‌دهد: «خيلي ساده شما ممكن است با استفاده از يك ريمل قديمي يا كهنه و خراب دچار عفونت چشم شويد. حتي استفاده مشترك از يك ريمل توسط دو نفر هم مي‌تواند باعث بروز بيماري در ابروها، مژه‌ها و چشمان شما شود. هيچ‌كدام از وسايل آرايشي خود را در اختيار ديگران قرار ندهيد تا دچار مشكلات بعدي نشويد. در ضمن يادتان باشد خريد يك ريمل جديد به جاي ريمل قديمي هزينه چندان زيادي ندارد اما يك عفونت چشم ممكن است مخارج بسيار زيادي براي شما به همراه داشته باشد.»

 

لوازم آرايشی را روي پوست‌تان امتحان كنيد

دكتر گارنر اعتقاد دارد در واقع بهداشت است كه زيبايي را مي‌سازد. او معتقد است مهم‌ترين جنبه زيبايي يك زن در سلامت پوست اوست. مراقبت از پوست، مهم‌ترين كاري است كه يك خانم بايد براي زيبايي خود انجام دهد. استفاده از پاك‌كننده‌ها و مرطوب‌كننده‌ها حتي مهم‌تر از انواع لوازم آرايشي هستند. مراقبت از پوست است كه مي‌تواند به شما ظاهري زيبا دهد. در واقع مراقبت از پوست، پايه زيبايي است. اگر شما پوستي لطيف و نرم داشته باشيد است مي‌توانيد لوازم آرايشي را به‌صورت مناسب روي آن استفاده كنيد.»

اما مهم‌ترين توصيه پزشكان متخصص در مورد وسايلي است كه براي پوست خود به كار مي‌گيريد: «يک خانم بايد بسيار مراقب محصولات بهداشتي و آرايشي كه استفاده مي‌كند، باشد و هرگز نباید هر محصولي ر ا روي پوست صورت خود آزمايش كند.» بايد در اين زمينه كاملا دقت كنيد و حتما از نظرات متخصصان با تجربه استفاده كنيد. يادتان باشد اگر پوست صورت‌ شما حالت مناسبي داشته باشد احساس بهتري نسبت به‌خودتان خواهيد داشت و باعث اعتماد به نفس بالا در شما خواهد شد.

طول عمر لوازم آرایش

بعضی از لوازم آرایشی را باید در یخچال نگهداری کنیم.

البته محصولاتی که مواد نگهدارنده ندارند، باید در جایی خنک مانند یخچال قرارداده شوند. همچنین ریمل‌ها و خط چشم‌های ضدآب و بادوام نیز باید در یخچال نگهداری شوند، زیرا این گونه محصولات حاوی مواد فرارند و گرمای هوا باعث تبخیر مواد فرار می‌شود.

اگر شما در منطقه‌ای گرم زندگی می‌کنید که درجه دما بیش از 40 درجه سانتی‌گراد است، کرم‌های مرطوب‌کننده‌ خودتان را باید داخل یخچال نگهداری کنید؛ وگرنه زودتر فاسد میشوند.

همچنین لوازم آرایشی حاوی ویتامین‌های C و E را در یخچال قرار دهید، زیرا در برابر گرما دوام و ماندگاری ندارند. اما اگر در دمایی مطبوع، بین 15 تا 21 درجه سانتی‌گراد زندگی می‌کنید، احتیاج چندانی به قراردادن لوازم آرایشی داخل یخچال نخواهید داشت. در این میان، به خاطر داشته باشید که محصولاتی که ماده اصلی تشکیل‌ دهنده‌شان روغن و موم است را نباید در هوای سرد یخچال نگاه دارید.

روش نگهداری عطر و ادکلن

عطرها دارای رنگ و رایحه و ترکیباتی هستند که در صورتی که در معرض نور و گرما قرار بگیرند می‌توانند تغییر کنند. نور و گرما می‌تواند تغییراتی را در ترکیبات عطر و ادکلن ایجاد کند که باعث تغییر رنگ و رایحه‌ی عطر شود.
ترجیحا عطر و ادکلن‌های خود را در محیط خشک و خنک و سرد قرار دهید تا ماندگاری آن ها بیشتر باشد.

نحوه نگهداری کرم ضدآفتاب
همانطور که میدانیم نقش اصلی کرم های ضد آفتاب محافظت از پوست در برابر اشعه های ماورا بنفش نور خورشید است. در صورتی که کرم ضد آفتاب را در برابر گرما قرار دهید، نقش مهم آن ها کم می شود و میزان مقاوت و کارایی شان در برابر اشعه های خورشید پایین می آید. بهتر است کرم های ضد آفتاب را دور از نور خورشید و گرما قرار دهید. بهترین مکان برای نگهداری از کرم های ضد آفتاب، یخچال می باشد.

روش نگهداری وسایل آرایشی پودری
وسایل آرایشی پودری مانند سایه چشم، پنکک، رژ گونه و … نیازی به نگهداری در یخچال ندارند. همین‌که آنها را از گرما محافظت کنیم کافیست.

نحوه نگهداری از ریمل
نکته بسیار مهم که باید در نگهداری از ریمل بدانیم این است که هنگام استفاده از ریمل درب آن را به هیچ عنوان باز نگذارید و سعی کنید در مدت زمان کوتاهی از آن استفاده کنید. همچنین دقت کنید که بعد از استفاده، درب ریمل را به خوبی ببندید تا هوا داخل آن نرود تا ریمل‌تان خشک نشود. بهترین مکان برای نگهداری از ریمل‌ها مکانی خشک و سرد است که ریمل ترکیبات خود را از دست ندهد.

روش نگهداری رژ لب
بهترین محیطی که برای نگهداری انواع رژ لب میتوان تعیین کرد یخچال میباشد. رژ لب ها برای فاسد نشدن به محیطی خشک و به دور از گرما نیاز دارند.

نحوه نگهداری کرم پودر های مایع
کرم پودر های مایع برای ماندگاری و کارایی بیشتر به محیطی خشک و دور از گرما نیاز دارند. اما نباید آن ها را درون یخچال نگهداری کنیم؛ چون سرمای بیش از حد یخچال سبب سفت شدن مایع کرم پودر می شود و در نتیجه تاثیری که باید داشته باشد را از دست می دهد. پس کرم پودر های خود را در محیطی خشک و دور از گرما نگهدارید اما داخل یخچال نگذارید.

روش نگهداری براش ها و برس های آرایشی
نحوه نگهداری از براش های آرایشی خیلی مهم است زیرا در صورتی که مراقبت های لازم را از آن ها انجام ندهید، خیلی زود خراب می شوند.
براش های خود را هر چند وقت یک بار بشویید زیرا آلوده بودن براش می تواند باعث ایجاد جوش و آکنه روی پوست شما شود و باعث التهاب پوست شود. پس حداقل هفته ای یک بار براش و برس های آرایشی خودتان را با آب ولرم و صابون و یا شامپو بچه بشویید. براش را به صورت عمودی و ایستاده بگیرید و موهای آن را کف دست خود بکشید تا تمیز شود. بعد از اینکه به خوبی تمییز شد یک دستمال پارچه ای پهن کنید و براش ها را روی آن بگذارید تا خشک شوند. توجه داشته باشید که براش ها و برس های آرایشی باید در محیط خشک نگهداری شوند. بهتر است که یک جعبه برای نگهداری آن ها در نظر بگیرید تا آسیبی نبینند و در اثر برخورد، موهای براش ها نشکند یا نریزد.

نحوه نگهداری از لاک
برای اینکه لاک هایتان دیرتر خشک و غیر قابل استفاده شود همیشه آن ها را ایستاده نگهدارید و افقی نگذارید. لاک ها باید در محیطی خنک مانند یخچال نگهداری شوند. اگر محیط نگهداری آن ها گرم و در معرض خورشید باشد، باعث تغییر رنگ در لاک می شود و غلظت لاک را کمتر می کند.

تاریخ انقضاء لوازم آرایشی
همیشه هنگام خرید لوازم آرایشی به تاریخ انقضاء آن ها توجه کنید. زیرا در صورتی که مهلت استفاده از آن ها کم باشد یا اینکه پس از گذشت تاریخ انقضاء باز هم از آن استفاده کنید، به پوست خود آسیب می زنید.

روی برخی از لوازم آرایشی علامت درج شده به این معناست که پس از باز شدن در، محصول به مدت مشخصی انقضاء دارد. خریدن این نوع لوازم بسیار به صرفه است زیرا شما می توانید در زمانی که قیمت پایینی دارند یک یا دو عدد بیشتر از آن محصول را خریداری کنید و از زمانی که درب آن را باز کنید تاریخ انقضایش حساب می شود. اما متاسفانه برخی از محصولات هیچ گونه برچسبی ندارند که نشان دهند مدت انقضاء آن ها باشد.

تاریخ انقضای محصولاتی که برچسب ندارند:

تاریخ انقضاء کرم پودر
کرم پودرهایی که از برند های خوب باشند و اصل باشند تا یک سال قابل استفاده هستند. 

تاریخ انقضاء ریمل
ریمل مژه بین ۲ تا ۴ ماه و ریمل ابرو بین ۳ تا ۶ ماه انقضاء دارند. اگر ریمل شما بوی خوبی ندارد و خشک شده است، بدانید که تاریخ انقضایش به پایان رسیده است.

تاریخ مصرف رژ لب
رژ لب ها انواع متفاوتی دارند اما نوع مایع آن ها را می توانید تا ۱ سال نگهداری کنید. و نوع جامد را معمولا تا دو سال می توانید نگهداری کنید و انقضاء دارند. به طور کل اگر رژ لب بویی مانند بوی روغن بدهد، نشان از فاسد شدن آن است و بهتر است آن را دور بیندازید.

انقضاء اسفنج ها و براش های آرایشی
بعد از گذشت ۶ ماه برس ها و اسفنج های آرایشی خود را تعویض کنید تا به پوستتان صدمه نزنید.

انقضاء مداد های آرایشی
مدادهای آرایشی شامل مداد چشم و مداد ابرو می شوند. مداد ابرو مدت زمان بیشتری نسبت به مداد چشم انقضاء دارد و می‌توانید آن را تا یک سال مصرف کنید. اما انقضاء مداد چشم ها معمولا کمتر است و ظرف ۶ ماه بهتر است آن‌ها را استفاده کنید.

تاریخ انقضاء لوازم آرایشی پودری
محصولات پودری مانند رژ گونه و پنکک و غیره را می توانید مدت زمان طولانی‌تری مورد استفاده قرار دهید. اما بعد از حدود ۲ سال احتمالا شاهد خشک شدن و تغییر رنگ و تغییر‌بو در آن ها می شوید که بهتر است در این زمان، استفاده از آن‌ها را متوقف کنید.

آرایشی عمده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.